Friskvård

Yoga för kropp, sinne och själ

En stressig vardag, tonvis med saker att göra och ingen tid för vila. Prova yoga och lär känna din kropp och sinne på ett helt nytt sätt. Med yoga får du både aktiv vila och hjälp att komma ner i varv.

Yoga är en uråldrig tradition som härstammar från Indien. Själva syftet med yogan är att få oss att må bra i kropp och sinne, och att skapa balans i våra liv. Det finns runt 200 olika yogapositioner av olika svårighetsgrad som alla tränar både sinnet och kroppen. Oavsett om du vill bli starkare, lugnare eller förstå dig själv bättre kan du hitta det du söker inom yogan. Yogafilosofin kombinerar fysiska positioner (asanas) med andningsövningar (pranayama), olika meditationstekniker och avslappningsövningar. Elisabeth Lagh är operativ chef för Hälsoväxeln på Curando och vid sidan av arbetet leder hon yogaklasser.

– Jag ser alltid till att yoga en stund varje dag, det blir en chans för mig att varva ner och kunna samla mina tankar. Med yoga blir det enklare att ha en hälsosam livsstil och därför vill jag gärna sprida mina kunskaper till alla som längtar efter en skönare vardag, säger Elisabeth.

Yoga betyder förening och det som förenas är hjärnans tankar och andningen, tillsammans med de asanas man utför. Elisabeth berättar att yogan är ett otroligt komplext system som är byggt för att vi ska må så bra som möjligt i vår kropp och hjärna.

Både fysiska och psykiska fördelar

Det finns många positiva effekter med yoga och den största fysiska vinsten är såklart att du får en ökad kroppskännedom och lär dig vad just din kropp mår bra av. Elisabeth menar att man blir stark och smidig av yoga, samt lär sig vilka muskler som är svagare och behöver stärkas. Man brukar säga att ett yogapass håller i sig i 72 timmar och där räknas de positiva effekterna in.

– När du gör fysisk yoga tränar du också på att vara närvarande här och nu, vilket har en positiv effekt på din mentala hälsa. Din upplevda känsla av stress minskar och kroppens adrenalinnivåer sjunker. När du tränar på att vara närvarande stillar du också hjärnans skiftningar, vilket hjälper dig att sortera dina tankar, se saker mer klart och enklare fatta rätt beslut, säger Elisabeth.

Om du är stressad och känner att du behöver komma ner i varv och lugna ditt nervsystem så kan du alltid fokusera på andningen.

– Prova att andas ut dubbelt så länge som du andas in. Om du räknar till tre när du andas in, så räknar du till sex när du andas ut, det gör att du blir lugnare säger Elisabeth.

Från Hatha-, till Bikram- och Yinyoga

Det finns många olika typer av yoga. Allt från den traditionella Hathayogan, till yoga i 40 graders värme (Bikram) och Yinyoga, som är en återhämtande och lugn yoga där utövaren håller samma position i fem till sex minuter. Elisabeth undervisar själv i hathaklasser och det är den yogaform som hon skulle rekommendera för nybörjare.

– Alla asanas har en “bebisversion” vilket gör att man kan anpassa yogan efter just sina förutsättningar. Ibland kan det ta fem år från det att man gjort övningen en första gång tills man kan hålla den positionen i sin fulla blom. Därigenom lär man känna sin kropp, säger Elisabeth.

Elisabeth betonar att man inte ska använda kroppen för att komma in i en position, det vill säga, stretcha och töja för att tvinga kroppen in i positionen. Istället är det jätteviktigt att använda positionen för att “komma in i kroppen”, vilket betyder att lära känna sin kropp och lyssna på vad som känns bäst för den. Hon tror att alla människor skulle må bra av att välkomna yoga i sitt liv. Det är en värdefull investering i sig själv som ger en bättre närvaro och ett ökat fokus i vardagen.

Prova 8 snabba yogaövningar  Ta del av åtta snabba yogaövningar som du kan göra på kontoret.        Ladda ner här 

 

 

  

Andra artiklar i samma kategori

Friskvård

Ge dig själv ny energi

2 min lästid 22 mars 2019