Vård & Hälsa Rehabilitering

Tecken på att du är beroende av kaffe

En god dryck, anledning att ta en paus på jobbet eller ett kravfyllt behov? Såhär vet du om ditt kaffedrickande har blivit ett beroende.

Morgonkaffe, förmiddagsfika, en kopp efter maten, mer fika och en kopp bredvid datorn – det sägs att svensken i snitt dricker tre till fyra koppar kaffe om dagen, men vissa hävdar att det är mycket mer. Hur många koppar blir det för dig?

Vill du läsa mer om hur du kan bli av med ditt beroende - Ladda ner vår checklista 

 

Det har forskats en del på hur kaffe påverkar kroppen och om det är hälsosamt eller inte. En del rapporter visar på attraktiva hälsofördelar med att dricka ett visst antal koppar om dagen, medan andra studier kommer fram till motsatsen. Men oavsett vad forskningsresultaten visar så finns det både fördelar och nackdelar med kaffedrickande.

Kan man vara beroende av kaffe?

Enligt Livsmedelsverket innehåller en vanlig kopp bryggkaffe på 15 centiliter ungefär 100 milligram koffein. Koffeinet är en stimulantia, en sorts mild drog, som på kort sikt kan göra dig pigg och få dig att känna dig mer fokuserad. Men ju mer kaffe du dricker desto mer tolerant blir du mot koffeinets effekt, och du blir trött när den “uppiggande” effekten lägger sig. Det blir lätt att ta ytterligare en kopp i strävan efter att uppnå den uppiggande effekten.

För mycket koffein kan ge illamående, hjärtklappning, muskeldarrningar och sömnproblem. Och överkonsumtion av koncentrerade koffeinprodukter såsom koffeintabletter- och tuggummin kan leda till förgiftning.

Tecken på att du kan vara beroende av kaffe
Misstänker du att du är beroende av kaffe? Här är några vanliga symtom på att du dricker för mycket:

 Grupp 2x

  • Du har ett starkt sug efter kaffe.
  • Du prioriterar att köpa kaffe fast du egentligen inte har råd.
  • Du dricker kaffe trots att du inte mår så bra av det.
  • Du får abstinens och blir darrig, fryser eller mår illa om du inte dricker kaffe.
  • Du upplever ångest kopplat till ditt kaffedrickande – eller om du avstår från det.
  • Du tål mer och mer kaffe.
  • Du har svårt att styra hur mycket du dricker.
  • Kaffedrickandet påverkar ditt sociala liv.

 

Hur går man vidare med ett beroende?  Vi har sammanställt en checklista med några tips på hur du kan komma i ordning  med ditt kaffeintag eller andra lättare beroenden.    Ladda ner

 

För är få mer tips om beroende, stress och mycket annat, följ vår blogg,
Curando Insights.