Friskvård

Spänn av med progressiv muskelavslappning

Enkelt kan ibland vara bäst. En så simpel övning som att växelvis låta musklerna spännas och slappna av har visat sig vara bland de mest effektiva metoderna för avslappning. Prova övningen du också!

Hjärtat klappar, blodtrycket stiger, du börjar svettas och känner kanske rädsla, sorg, förtvivlan eller smärta. Oavsett vad orsaken till dessa stressymptom är så finns det effektiva knep och övningar som du enkelt kan ta till för att lindra symptomen. 

 

Forskningsbaserad metod för avslappning

“Om ångest och oro ger muskelspänningar måste oron också gå att lindra genom att slappna av i musklerna”, resonerade den amerikanske läkaren Edmund Jacobson (1888 – 1983) på 1920-talet. Och visst hade han rätt! Bland alla strategier som idag används för att minska de fysiska effekterna av stress har Edmund Jacobsons metod visat sig vara en av de mest effektiva.

Metoden för progressiv muskelavslappning kom Edmund på då han forskade om förhållandet mellan muskelspänningar, det mentala tillstånd och psykosomatiska sjukdomar, vid Harvard University. När han såg ett tydligt samband mellan psykiska och fysiska symptom växte idén till hans avslappningsteknik fram.

 

Hjälper såväl kropp som knopp

Vid progressiv muskelavslappning delas kroppen in i en serie muskelgrupper, som du metodiskt går igenom och medvetet spänner, för att sedan totalt slappna av. På det här sättet kan du lära kroppen att känna skillnaden mellan anspänning och avslappning, och det blir lättare att hitta vilan. Genom den här typen av riktad muskelavslappning har både psykisk spänning och kronisk smärta visat sig kunna minskas. Prova Edmund Jacobsons progressiva muskelavslappning du också! Övningarna är enkla och du kan snabbt lära dig att utföra dem hemma eller på arbetet.

 

Prova progressiv muskelavslappning  Enkla övningar som ger effekt direkt.   Ladda ner här

 

 

 

 

 

 

  

Andra artiklar i samma kategori

Friskvård

Musik som friskvård

2 min lästid 2 november 2018