Arbetsmiljö Psykisk Ohälsa Hälsoekonomi Vård & Hälsa

Skapa en hjärnvänlig vardag

Vi lever allt mer intensiva liv som ställer krav på prestation i både hemmet och på arbetet. Din hjärna utsätts dagligen för stor press, men hur ofta ägnar du den en tanke och funderar på vad den verkligen behöver?

Den vardag som många av oss numera lever i är ofta stressig och ställer höga krav på tillgänglighet och uppkoppling. Helst ska vi vara alerta och prestera dygnet runt. Lägg till en digitalisering som är under ständig utveckling och ytterligare höjer kraven på oss. Idag är vi uppkopplade mer eller mindre hela tiden, något som inte är så positivt när det kommer till hjärnans mående.

Så, för att vi ska kunna fungera optimalt behöver vi ge våra hjärnor rätt förutsättningar. Hoten mot en hjärnvänlig miljö är många och den digitala uppkopplingen är bara en del av dem. Andra störningsmoment är störningar i miljön runt oss, som en surrande ventilation, ett stort pratigt skrivbordslandskap eller obekväma kontorsmöbler. Även du och dina kollegor kan sätta krokben för en effektiv arbetsmiljö med sådant som upplevs som minimala störningar, småprat och någon som passerar, men som stör hjärnans fokus ganska ordentligt!  

 

Läs våra 8 tips för en mer hjärnvänlig vardag

 

Otaliga störningsmoment varje dag

Störningsmomenten i vardagen tar bort ungefär 10 procent av vår hjärnkapacitet varje gång de inträffar. Vid varje avbrott sjunker vår kognitiva kapacitet drastiskt och det tar cirka 20 minuter innan hjärnan åter har full koncentration.
– Lägg till att vi blir störda många gånger varje dag så räknar du snabbt ut att du sällan maximerar din hjärnkapacitet utan endast nyttjar 40–60 procent av den dagligen, säger Gabriella Ringvall Bengtsson, hjärnsmartivrare, kommunikationsstrateg och förändringsledare på det egna företaget & Thebrain.

Gabriella Ringvall Bengtsson Thebrain hjärnan stress arbetsmiljö

Multitaska inte – gör en sak i taget

En stor bov bland störningsmomenten är att vi försöker jonglera flera saker samtidigt. Det fungerar inte så bra eftersom vår hjärna inte är gjord för multitasking. Den kan bara göra en sak i taget, men eftersom hjärnan med belöningssubstansen dopamin belönar sig själv när den riktar sin uppmärksamhet på något nytt så har vi svårt att lägga ifrån oss mobilen samtidigt som vi tittar på tv. Att ständigt titta i telefonen blir som ett beroende och hjärnan lurar oss helt enkelt att tro att vi mår bättre om vi får svara på ett mejl, eller ta emot likes på sociala medier. Men det kostar i energi och är en kortvarig tillfredsställelse eftersom den inre stressen som multitasking ger oftast kommer ikapp. Försök att öva på att göra en sak i taget och ge din hjärna rätt förutsättningar för ett bättre välmående.

 

8 tips för en mer hjärnvänlig vardag  Enkla steg som hjälper dig att ta hand om din hjärna.     Läs mer

 

Källa: Gabriella Ringvall Bengtsson, hjärnsmartivrare, kommunikationsstrateg och förändringsledare på det egna företaget & thebrain.