Vård & Hälsa Psykisk Ohälsa Arbetsmiljö

Sänk stressen med övningar som ökar glädjen

Stress gör att vi mår sämre, men att aktivt välja glädje är ett neurologiskt bevisat effektivt sätt att sänka stressen. Coachen Karin Isberg tipsar om hur du kan identifiera och frigöra mer tid för det som gör dig glad.

I förra artikeln kunde du läsa om vad arbetsgivare kan göra för att sänka stressen och öka trivseln på jobbet. I den här artikeln får du veta vad du kan göra för att påverka din egen stress och ditt eget välmående. För det är bara att konstatera – stress gör att vi mår sämre. Ingen tycker om att känna sig stressad, framför allt inte om stressen är förknippad med en känsla av maktlöshet över ens situation. Ser du ingen ljusning blir känslan lätt att du är fast i ekorrhjul där livet går i ett. Den känslan är stressande i sig, eftersom vi reagerar med stress när vi saknar kontroll över tillvaron.

Paradoxen är att du inte behöver ha full kontroll över vardagen för att bli mindre stressad. Det räcker med att du ger dig själv känslan av kontroll över någon del i ditt liv för att du ska märka skillnad i hur du mår. Du kanske inte kan styra över livet som helhet, men det finns i alla fall något område som du medvetet bestämmer över.

 

Glädje – ett effektivt botemedel mot stress

Om du fattar ett medvetet beslut att ha roligare får du en dubbelt stärkande effekt. Det kan låta som en klyscha att välja glädje, men det finns neurologiska förklaringar till varför det är så effektivt mot stress. När du känner dig glad aktiveras det parasympatiska nervsystemet. Det gör dig automatiskt lugnare och hjälper din kropp att återhämta sig från stressreaktioner. Dessutom stärker det ditt immunförsvar, din matsmältning förbättras och du får en jämnare hormonell balans.

Ett sätt att skapa mer glädje i livet är att använda en metod som kallas för ‘Plus och minus’. Den kommer ursprungligen från depressionsbehandling, eftersom deprimerade människor har sett sin ork, energi och livsglädje sina. Med hjälp av Plus och minus bygger man upp sig själv så att orken och glädjen kommer tillbaka. 

 

Identifiera dina glädjeämnen med hjälp av en plus- och minuslista

Genom att kartlägga det du gör i din vardag i termer av vad som ger respektive tar energi får du dels en medvetenhet om hur du tillbringar din tid, vilket i sig själv kan vara nyttigt. Dels får du möjlighet att se vilka aktiviteter och människor som gör dig glad. Då kan du bestämma dig för att försöka skapa tid och utrymme för att ägna dig mer åt plusaktiviteter och plusmänniskor.

Känslan av att fatta ett sådant beslut är som sagt stresslindrande i sig, eftersom det ger dig en upplevelse av att du inte är mkarin isberg stress glädje må bra stressreaktioneraktlös inför tillvaron.

Fundera över de här frågorna när du gör din plus- och minuslista:

  • Vad tycker du om att göra och vilka människor tycker du om att vara med? (Det är dina plus.)  
  • Vilka aktiviteter får dig att tappa ork och vilka människor trivs du inte tillsammans med? (Det är dina minus.)
  • Vad behöver du göra för att kunna ägna dig mer åt dina plus?

Det kan krävas nya prioriteringar och tuffa samtal med din omgivning för att frigöra tid åt det som gör dig glad, men i slutändan blir alla vinnare. Det är faktiskt så enkelt som att människor som mår bra beter sig bra. Ju gladare du är, desto mindre stressad blir du och desto bättre beter du dig mot familj, vänner och kollegor.

För mer information kring stress, hälsa och arbetsmiljö, följ vår blogg, Curando Insights