Vård & Hälsa Hälsoekonomi

Så kan du lindra IBS med rätt kost

Idag lever många människor med magbesvär som bland annat magont. För flera av dem har problemen visat sig vara IBS, en sorts funktionsstörning i tarmen som gör den överkänslig. Symtomen kan variera, men de flesta av dem går att motverka med hjälp av rätt kost.

IBS (Irritable Bowel Syndrome) räknas idag som en av våra stora folksjukdomar, enligt en undersökning utförd av Mag- och tarmförbundet 2017. Så mycket som 10–15 procent av den vuxna befolkningen uppskattas vara drabbade och merparten av dem som söker vård för besvären är kvinnor. Men mörkertalet bland män antas vara stort.

Symtombilden kan se olika ut för olika personer och diagnosen IBS sätts av en läkare efter att man uteslutit andra alternativa sjukdomar. Misstänker du att du kan vara drabbad? Känner du regelbundet av flera av följande symtom kan det vara IBS det rör sig om:

  • Gaser
  • Uppblåsthet
  • Smärta eller obehag i magen
  • Avföringsrubbningar (diarré, förstoppning eller omväxlande avföring)
  • Ljud från och oro i magen

 

Slipp symtom med rätt mat

Med hjälp av rätt mat kan du undvika många symtom och komma en lång väg mot en mer välmående mage. Sofia Antonsson är dietist, IBS-expert och arbetar med att hjälpa krånglande magar uppnå balans.  Sofia Antonsson är IBS-expert och berättar om FODMAP: kosten som kan lindra merparten av de vanligaste besvären en IBS-mage kan ge.

– Idag använder vi kostbehandlingen FODMAP inom vården. Behandlingen är väldigt effektiv och cirka 75 procent av de som testar den upplever en klar förbättring. Många av dem känner en positiv skillnad inom två till fyra veckor, berättar hon.

FODMAP* är framforskad just för att avhjälpa IBS-symtom, och hjälper många som lider av dessa magbesvär.
I behandlingen delas livsmedel upp i olika kategorier baserade på vilka sockerarter och kostfibrer de innehåller. Dessa är mer eller mindre svåra för en IBS-mage att bryta ner och behandlingen går ut på att förstå vilka livsmedel man behöver undvika.


Till exempel rekommenderas man ta bort livsmedel som lök, vitlök, vete, råg, bönor och laktos, som alla är kända för att irritera en känslig tarm. Istället förespråkas “snällare” livsmedel som havre, surdegsbröd, kiwi, konserverade linser, potatis och ris. På samma sätt är även frukt och grönsaker uppdelade i olika grupper av sockerarter.

– Men det är viktigt att man påbörjar behandlingen tillsammans med en dietist som kan metoden. Då blir det rätt från början och man riskerar inte att missa viktiga näringsämnen, säger Sofia Antonsson. 

 

Ett känsligt ämne

För många som lider av magproblem är besvären väldigt jobbiga och kan ofta försvåra vardagen. När magen låter och toalettbesöken är frekventa kan det kännas som en utmaning att sitta i öppna kontorslandskap på arbetet. Många upplever stress kring sin situation och hur den eventuellt påverkar eller uppfattas av andra. Få vill gärna prata öppet om magbesvären och många arbetsgivare har därför ingen förståelse för vidden av de problem som en drabbad medarbetare kanske upplever. Av just den anledningen behöver vi lyfta ämnet och prata mer om det.

Sofia föreläser på företag om maghälsa och arbetar hårt för att bryta toa-tabun som råder. 

* FODMAP-dieten kommer ursprungligen från Australien där behandlingen utvecklats sedan 1999. FODMAP står för Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols.