Arbetsmiljö Psykisk Ohälsa

Så får du en stressfri jul

Julen är en tid som många ser fram emot, men lika många bävar inför den stress som ofta kommer med högtiden. Undvik de klassiska stressfällorna med psykologen Rebecca Rickerts tips för en fröjdefull jul.

Stress och psykisk ohälsa är ett ökande problem i Sverige, och inte minst innan och under julen tenderar känslor av press och olust att öka bland många. Hundra saker som ska hinnas med, klappar som ska köpas, mat lagas och en ambition om en perfekt högtid blir lätt till orimliga krav och förväntningar.

– Många måste dessutom jobba över för att kunna vara lediga under jul och nyår, och lika många får det ekonomiskt svårt med alla extra utgifter. Allt det som ska vara härligt och positivt har plötsligt blivit en källa till press och oro, säger Rebecca Rickert-Olsson, psykolog på Curando.
Curandos psykolog Rebecca Rickert-Olsson tipsar om hur du kan få en lugn och stressfri jul.


Låt julen vara en tid för lugn


Ofta är julen full av saker som vi gärna vill göra och klara av, men om ambitionerna inte är i nivå med våra egna förutsättningar blir vi lätt stressade. Och just inför julen är mångas ambitioner skyhöga. För att hålla stressen i schack kan det vara bra att stanna upp och se över dina värderingar och prioriteringar. Kanske finns det saker som du gör av gammal vana, men egentligen inte behöver göra?

– Det kan vara nyttigt att reflektera över dina vanor och de saker som du gör varje jul utan att riktigt fundera. Vad mår du själv och dina kära bäst av: ännu en ansträngande aktivitet och ännu en dyr gåva eller lugn tid tillsammans? Blir barnen glada av presenter som du stressar och mår dåligt för att få till? tipsar Rebecca, och fortsätter:

– Du kan också motverka julstressen genom att ta hand om dig själv och dina kära, tillbringa tid tillsammans, lata dig och ät god mat. Vi får lyckohormoner av mat, sällskap, värme, avslappning och beröring. Och lyckohormonerna hjälper kroppen att bryta ned stresshormoner som adrenalin och kortisol. Då ger du din kropp möjlighet att återhämta sig för nya utmaningar i januari, snarare än att trötta ut den inför det nya året.


Curandos bästa tips för en fridfull jul

Lugna julaktiviteter som en spontan adventsfika, pyssel och en vinterpromenad är med andra ord utmärkta verktyg i stresshanteringen. Här kommer några fler tips från oss på Curando, som kanske kan minska stressen inför dopparedagen:

  • Sänk dina ambitioner. Allt behöver inte vara perfekt och nyinköpt.
  • Planera: skriv en lista så får du koll och kan bocka av saker, det hjälper mot stress.
  • Delegera om du kan. Fördela matlagning och saker som ska göras mellan släkt och vänner.
  • Köp julklappar till de små – hoppa över de vuxna.
  • Prova knytisjulafton – alla får ta med sig något.
  • Säg nej, eller sålla i alla fall i det du säger ja till.
  • Köp färdiglagat – det finns ingen lag på att all julmat ska vara hemlagad.
  • Låt barnen klä granen. Eller varför inte ha ett ”pyntmingel” dagarna innan jul? Släpp taget om låt de som vill hjälpa till.