Vård & Hälsa

Sömnen påverkar oss mer än vi tror

Har du koll på vilken stor roll sömnen spelar i din vardag? För lite sömn gör dig inte bara trött och seg, den påverkar även din koncentration och inlärningsförmåga. Så här bäddar du för en god natts sömn.

När du vilar eller sover varvar kroppen ner. Ditt blodtryck sjunker, puls och kroppstemperatur går ner och musklerna slappnar av. Aktiviteten i delar av hjärnan minskar och produktionen av stresshormoner går ner. Immunförsvaret aktiveras och viktiga hormoner bildas, som till exempel tillväxthormon för barn. Andra positiva effekter är att en lagom mängd sömn kan minska risken för höjda blodfetter, hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression och utmattning. Med en lagom mängd sömn räknas mellan sju och åtta timmar per natt. 

Har du sömnbesvär?

Sömnbehovet skiljer sig hos olika människor och varierar med åldern. Misstänker du att du lider av sömnrubbningar bör du vara uppmärksam på flera signaler. Det kan handla om insomningssvårigheter, att du är lättväckt eller vaknar för tidigt. Orsaken till detta kan bero på en rad faktorer. Till exempel stress eller oro, smärta, alkohol, koffein, småbarn eller något annat som direkt stör och gör så att du inte kan somna, eller vaknar.

 

Sämre koncentration och nedsatt immunförsvar

För lite sömn gör dig trött och seg, men den kan också försämra din koncentration och inlärningsförmåga. Personer som sover mindre än fem, eller mer än tio timmar per natt sjukanmäler sig i högre utsträckning, än de som sover mellan sju och åtta timmar. Antalet sjukdagar blir 4,6 till 8,9 fler per år hos dessa personer, till skillnad från de som har sundare sömnvanor*. Även immunförsvaret blir nedsatt och du har lättare för att få infektioner. Andra biverkningar är ökat sötsug eller hunger. I vissa fall kan långvarig sömnbrist ge psykotiska reaktioner och epileptiska anfall.

 

sömn trötthet rutiner för bra sömn

Rutiner för din sömn

Vanor är a och o för din sömn, så försök att få till bra sömnrutiner. Ha som ambition att gå upp, samt gå och lägga dig vid ungefär samma tidpunkt varje dag. Ta det lugnt en stund innan läggdags och låt kroppen varva ner. Undvik att titta på tv eller sitta framför dator och mobil. Det blå ljuset från skärmar försämrar sömn och minne, se därför till att sovrummet är tyst, svalt och mörkt när du ska sova.

 

Fem tips för en skönare natt

1. Plocka undan och vädra ur rummet någon timme innan du ska sova

2. Undvik att kolla mobilen timmarna innan läggdags

3. Kommer du på saker som behöver göras imorgon – skriv ner på en lapp

4. Ta en kort dusch och drick ett glas vatten

5. Sätt alarmet, kryp ner i sängen och släck lampan 

Sov gott!

 

*Finnish Institute of Occupational Health, 2018.