Vård & Hälsa Rehabilitering

Så lär du dig hantera stora förändringar

Något stort har skett i ditt liv och du står inför en förändringsprocess. Oavsett om förändringen är självvald eller inte kan det underlätta att förstå vad som händer under de olika faserna och hur du kan hantera dem.

I den förra artikeln om stora livsförändringar pratade vi om hur förändringar händer oss alla oavsett ålder, kön och yttre förutsättningar. Vi går helt enkelt igenom olika stadier i livet, som alla påverkar oss på olika sätt. 
En förändring kan kännas obehaglig, läskig, spännande och positiv. Oavsett hur du känner inför det skifte du står inför, eller så småningom kommer att stå inför, kan det hjälpa att känna till de olika faserna av en förändringsprocess. 

– Att förstå var i förändringsprocessen du är, vilka utmaningar den fasen kan innebära samt vilka möjligheter som kommer med den kan hjälpa dig känna att du har bättre kontroll över det som sker, säger Moa Diseborn, Life transition coach.

 

Olika stadier i förändringsprocessen

Den emotionella berg- och dalbana som en människa ofta går igenom under kriser eller större förändringar har intresserat många forskare. Två av de mest omtalade beskrivningarna av denna process är Claes Janssens* "Förändringens fyra rum" och Kubler-Ross* "Kriskurva".

NamnlösIllustrationen till höger beskriver “Förändringens fyra rum”; hur du rör dig från en tillvaro som du är nöjd med, till det som utgör startskottet för din stora förändring.

– Initialt är det lätt att reagera med just förnekelse, eftersom det kan vara svårt att se eller ens vilja ta in att en förändring har skett. Hjärnan har också en tendens att vilja stanna kvar i ett område som redan är känt och utforskat, berättar Moa.

Men därefter kommer en period som erbjuder gynnsamma möjligheter att utforska vad livet kan erbjuda. Här börjar du kanske omdefiniera dig själv, ditt liv och dina val, dina prioriteringar eller värderingar. När den här fasen så småningom rör sig mot sitt slut har du antagligen börjat känna att förändringen, som tidigare kändes svår, istället upplevs mer normal och vardaglig.

– Den här fasen av förändringsprocessen utgör en tidpunkt som är extra bra för att reflektera över det du har gått igenom. Det är också ett bra tillfälle att skapa din egen personliga verktygslåda som hjälper dig att hantera liknande situationer i framtiden.

 

Verktyg för att hantera förändringar

Att stanna upp och reflektera är viktigt och kommer göra stor skillnad för dig i framtiden. För att lära dig av det som har hänt och skapa din egen verktygslåda, fundera över dessa frågor:

  • Vad fungerade och vad fungerade inte? Låt säga att den stora förändringen var en flytt. Då kanske du kommer fram till att flyttfirman och deras pris var bra, men att du underskattade hur lång tid det skulle ta att packa. Då vet du, till nästa gång, att du behöver börja tidigare eller be om hjälp.
  • Vad hade du önskat att du visste innan förändringen började?
  • Vilka tips skulle du ge den som är på väg in i en förändring? Vad har du lärt dig längs vägen?
  • Vad skulle du göra annorlunda nästa gång en förändring sker i ditt liv?


Bara för att du går igenom en förändring betyder det inte att du behöver känna dig otrygg. En förändringsprocess kan också kännas som en trygg tid, om du är medveten om att det är just en process som du går igenom och har insikt i de olika faserna samt hur du kan tänkas reagera under dem. Se till att ha människor omkring dig som stöttar och försöker få din situation att kännas så normal som det går.

– Även om förändringen känns stormig inombords är det ofta lättare för utomstående att titta på situationen ur ett lite lugnare perspektiv. Prata gärna med någon som har gått igenom samma sak, och om du har möjlighet; omge dig med familj och vänner, avslutar Moa.


Radek ändrade sina vanor för en bättre hälsa

Radeks liv förändrades påtagligt när han genomgick en separation. Den livsförändringen blev både en brytpunkt och en ögonöppnare för Radek, som insåg att det var fler saker i hans liv som behövde förändras.

– Jag hade slarvat med snacks och alkohol under en tid, vilket ledde till att magen växte och jag nådde min högsta vikt någonsin. Jag var konstant trött och humöret sviktade, berättar han.

curando_bollVad var din största förändring? 

– Den största förändringen var att lägga om min kost och testa något helt nytt. Jag har tränat mycket förut, men att lägga om kosten var däremot något nytt. Nu har jag hittat en metod som fungerar för mig och som jag har lyckats hålla med bra resultat.

Vad har du lärt dig under resan?

– Att våga testa nya saker och lyssna på kroppen. Att hitta en kosthållning som fungerar för mig både nu och i framtiden. Jag tror verkligen inte på quick fixes, vill man ha en förändring som består så måste man låta det ta tid.

Vad har du för tips till andra som vill förändra något i sina liv?

– Stressa inte. Att försöka göra allting samtidigt blir sällan bra. Ta ett första steg och arbeta med det i tre veckor eller så, innan du introducerar nästa del. Ha inte bråttom, det tar tid att få till en förändring.