Friskvård Mindfulness

Låt mindfulness ta plats i din vardag

Mindfulness har blivit allt mer populärt de senaste åren, inte minst eftersom övningarna kan motverka stress och oro. Men vad står begreppet egentligen för? Curandos mindfulnessexpert Elisabeth Lagh berättar mer.

Mindfulness, eller medveten närvaro, är ursprungligen en buddhistisk meditationsteknik. Idag känner vi däremot främst igen det som en populär behandlingsmetod inom kognitiv beteendeterapi (KBT). Med mindfulness menas att ha en accepterande inställning och avsiktligt öva på att vara medveten i nuet, utan att döma eller värdera sina upplevelser. Elisabeth Lagh, operativ chef på Curando, är en flitig utövare av mindfulness och hon beskriver begreppet så här

– För mig är mindfulness att leva i nuet. Inte att leva i framtiden eller i det som har varit, utan att vara här och nu, i just den här minuten.

Elisabeth förklarar att medveten närvaro är applicerbart var och när som helst. Ingen utrustning krävs och fokus ligger på att försöka vara uppmärksam på vad som händer runt omkring dig just nu.

 

Vill du testa mindfulness? Här hittar du 3 enkla övningar


Mindfulness motverkar ångest och oro

Övningar i medveten närvaro används flitigt inom KBT och kan bland annat minska stress, ångest, oro och nedstämdhet, samt hjälpa dig att hantera smärta. Vår hjärna har nämligen svårt att skilja på det som är verkligt och det som är påhittat. Det innebär att om vi tänker tankar som gör oss stressade eller oroliga så reagerar kroppen som om det verkligen var så. Elisabeth berättar att det finns flera olika andningsövningar som får vår hjärna att inte känna sig hotad.

– När vi utsätts för långvarig stress så glömmer vår hjärna bort vad som är ett riktigt hot och vad som bara känns hotfullt men inte är det. Då kan andningsövningar och mindfulness vara väldigt hjälpsamma för att hantera stressen.Mindfulness curando yoga

Med mindfulness kan vi “lära om hjärnan” och bryta invanda tankemönster och kroppsliga reaktioner. Att vara närvarande kräver en hel del övning och därför är det viktigt att ge övningarna lite tid. På sikt kan mindfulness öka ditt välmående och bli ett viktigt verktyg i vardagen.


Ett par minuter räcker

Mindfulnessövningarna lämpar sig fint att göra dagligen och ofta är ett par minuter tillräckligt för att ge effekt. Med övningarna får du ett uppskattat avbrott i arbetet som hjälper dig att fokusera resten av dagen.

– En bra övning att börja med är att sitta still och lyssna på din andning. Gör det i fem minuter och lägg märke till om andningen är hackig och högt upp i bröstet, eller långt ner i magen. Är andetagen långa eller korta? Kommer det upp tankar, så låt dem bara passera. Den här övningen säger mycket om hur du mår just nu.

Prova 3 enkla mindfulnessövningar  Ta del av tre övningar som du kan göra när som helst på dagen.    Ladda ner här