Arbetsmiljö Friskvård Vård & Hälsa Rehabilitering

Har du besvär med ryggen?

Ryggont är en allt vanligare orsak till sjukskrivning bland svenskarna. Det kan finnas många orsaker till varför problemen uppstår, men det finns också enkla sätt att motverka smärtan.

Fysiskt krävande arbeten, för mycket stillasittande och brist på motion kan med tiden leda till ryggproblem. De flesta människor drabbas av ryggont någon gång i livet, ett besvär som i värsta fall kan sluta med sjukskrivning.

– Det är viktigt att ta ryggproblem på allvar. Har du långvarig smärta i ryggen eller strålningar i ben och armar ska du alltid söka vård för en ordentlig utredning, säger Elisabeth Lagh, sjuksköterska i Curandos Hälsoväxeln.

Ett av de vanligaste ställen som ryggvärken sätter sig på är i ländryggen. Ibland kan värken gå över av sig själv, men andra gånger behövs behandling.

 

Ryggont ökar i landet

Enligt Folkhälsomyndigheten ökar ryggont hos befolkningen och en fjärdedel av alla sjukskrivningar kan härledas till ryggproblem. Merparten av dessa sjukskrivningar finns inom arbeten med fysiskt krävande miljöer, som till exempel kräver tunga lyft och en arbetsställning där du sitter vriden.

 

Vanliga symtom för ryggbesvär

Har du själv haft besvär med ryggen? Testa och se om något av nedanstående symtom stämmer in på dig.

  • Svag men ökande värk och trötthetskänsla i ryggen, du får mer ont om du lyfter och håller igång mycket.
  • Plötslig smärta som kommer vid lyft eller sidovridning.
  • Smärta och låsning i ryggen.
  • Kramp i ryggmusklerna.
  • Ont i ett eller båda benen, samt smärta i ländryggen.

 ryggont stillasittande fysiskt arbete träning smärta

30 minuters rörelse om dagen

Du kan göra mycket själv för att motverka ryggont. Till att börja med rekommenderar vi att du ser över din dagliga fysiska aktivitet. All rörelse som ökar din energiomsättning har positiva effekter på hälsan, och det räcker med 30 minuters rörelse per dag. Ta till exempel en rask promenad eller utför någon annan motion med måttlig intensitet.

Vill du få mer tips om träning och kost så följ gärna vår blogg

Curando Insights