Vård & Hälsa Friskvård

Ge dig själv en hälsosam jul

Under julledigheten är det inte ovanligt att kosten förändras och träningen nedprioriteras på grund av efterlängtad julmat och mycket socialt umgänge. Men det går alldeles utmärkt att njuta av julen och samtidigt få in lite träning i schemat.

Träning och hälsa är för många en stor drivkraft i livet men under jul kan motionen få stå tillbaka för andra mer välsmakande frestelser. En del upplever att julhelgen adderar ett antal kilon på vikten och att lusten för träning försvinner. Motivationen dalar och därför är det inte ovanligt att träningsmålen för det nya året blir radikala eftersom vi vill kompensera för avsaknaden av träning under helgerna. 

Snabb och smart träning för hela kropp - Läs mer om "Effektivt pass för hemmaträning"

Effektiv julträning en hälsosam jul Träning och hälsa

Vi vill påminna om att du självklart ska tillåta dig själv att njuta av god mat och vila under julledigheten, det ger energi så att det samtidigt går alldeles utmärkt att hålla sig i form trots ändrade vanor. Det krävs bara lite planering och eftertanke. Här delar vi med oss av ett kort men intensivt hemmapass som är klart på cirka 30 minuter.

Smarta tips för en mer hälsosam jul:

  • Använd en mindre tallrik till julbuffén och ta mest av det gröna.
  • Välj vatten till maten istället för must eller öl.
  • Välj trappor när det finns – undvik hiss och rulltrappa.
  • Ta vara på dagsljuset och ta en promenad.
  • Träna på morgonen och umgås med familj och släkt resten av dagen.

Källa: Sundkurs

 

Effektivt pass för hemmaträning  Snabb och smart träning för hela kroppen.   Läs mer