Friskvård

Ge dig själv ny energi

Långa dagar av mörker och kyla gör att din kropp kan kännas trött och energilös. Det finns flera saker du kan göra för att få energin att hålla ända fram till våren.

Med lite planering och prioritering kan vi fortsätta att må bra trots att det är kallt, dagarna är mörka och förkylningarna hopar sig. En viktig del är att ta tillvara så mycket som möjligt av det dagsljus som finns, men också att ha saker att se fram emot. Enkla, bra saker för vårt belöningssystem och för vår vardagshälsa. Här kommer lite vardagstips som funkar både på jobbet och hemma:

Optimera energin på jobbet

  • Vissa människor ger dig energi, andra tar din energi. Här gäller det att känna efter och prioritera tid med personer som får dig att må bra. Låt dig inspireras av människor på jobbet. Ät lunch eller pausa med dem som du tycker om. 
  • Sitt inte för länge vid datorn, för då tappar du energi. Ta korta bensträckare varje timme då du lägger handen på hjärtat och andas djupt och långsamt. Det gör att du sänker stresshormonet kortisol.
  • Har du tillgång till ett ståbord? När du står upp några minuter varje timme ökar du kroppens syreupptagning och dina muskler får belastning. Det gör även din kroppshållning mer funktionell och hållbar. Varva vanliga sittande möten med korta ståmöten och ståpauser.
  • Att ta en kort promenad på lunchen eller innan jobbet är jättebra för att ladda hjärnan. Du får igång dina endorfiner och kan lättare stå emot stressiga tankar.
  • Ge andra positiv feedback. Det ger energi tillbaka och skapar ett trevligt arbetsklimat. Ett tips är också att utnyttja de sociala medier du använder till att uppmuntra kollegor, vänner och personer i ditt nätverk.


Optimera energin hemma

  • Promenera på fritiden, var ute i naturen, gå på museum eller ta en danslektion. Boka in saker som ger dig energi och gör dig glad.
  • Gör en kort eller lång resa tillsammans med familj eller vänner. Miljöombyte är både mentalt och själsligt stimulerande.
  • Gör absolut ingenting. Det tränar hjärnan i att verkligen varva ner och du får en möjlighet att slappna av och ladda om till fullo.
  • Skapa stunder av lugn och avkoppling hemma, så kommer du orka mer. Det kan vara att slappna av i soffan under en värmefilt, njuta av en fin choklad, lyssna på en bra podcast eller att läsa en bra bok.
  • Sänk ambitionen ibland, släpp kontrollen och andas. Allting behöver inte vara perfekt.

Försök tänka på att aktivera dig och göra något som ger dig energi varje dag. Små steg ger bättre resultat än man kan tro.

Mår du dåligt? Tveka inte att ta hjälp av en företagshälsa


 

  

Andra artiklar i samma kategori

Friskvård

Träna utomhus

2 min lästid 4 april 2019
Friskvård

Yoga för kropp, sinne och själ

2 min lästid 1 april 2019